tekakor från frövi

Jag och kringelikrångel bakar tekakor från frövi. Hoppas de smakar gott för jag är hungrig. För den som vill baka enkla men goda tekakor kommer receptet här till 40 mumsiga tekakor

8 dl havregryn
1 liter lättmjölk
175 g margarin eller smör
75 g jäst
0,5 dl socker
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Låt havregrynen svälla ett par timmar eller över natten i mjölken. Smält matfettet och häll det i havregrynsmassan. Lös upp jästen i lite av vätskan. Blanda i de torra ingredienserna. Spar lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa ca 20 minuter. Ta upp degen på bakbordet och knåda den med resten av mjölet. Kavla ut degen till en rektangulär platta. Ta med ett runt mått (ca 10 cm i diameter ut tekakor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 30 minuter. Grädda kakorna i 225 o C mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt dem svalna på galler under bakduk.

Om du inte har en assistent eller grymt effektiva armmuskler så gör halv sats, degen kan vara lite tungjobbad.
Jag tar inte ut dem med mått utan rullar bullar och sedan kavlar ut dem till tekakor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0