Ta reda på andras skit!

Under det här året på lärarutbildningen har jag läst natur och skapande. Visst låter det kul! Det är det, tills man måste ha bild...Jag trodde vi skulle få lära oss massor av kul tekniker och få ännu fler kul idéer hur man kunde jobba med bild tillsammans med barn. Nehä det visade sig att trotts att 80 % av oss 60 elever som går den här inrikningen ska jobba innom förskola så är det inte det vi får med oss från utbildningen. Vi har fått skissa av motiv i naturen i flera månader, målat akvarell och lite annat som man inte kan omsätta i praktiken.

Men dagens undervisning tog priset. Vi skulle göra en slags folder i papper där vi skulle sätta vårt naturvetenskapliga arbete som vi gjorde på jullovet. Detta ska sedan bli en utställning på tisdag med alla sextio foldrar. Så långt var allt okey förutom att vi skulle göra detta i sju timmar!!! Min tog 20 minuter effektiv tid att göra. Men ingen fick gå tidigare och om man var klar då skulle man göra extrauppgifter. Sen klämde hon i med en timmas obligatorisk städning av bildsalen av var och en! Vi har haft en lektion där på hela höstterminen! Hon tyckte att några hade städat undan för dåligt den gången så nu blev hela klassen kollektivt bestraffad med städning av andras skit! Man tror inte det är sant att det kan vara så här. Det är undervisning för bildelever i dessa salar flera gånger i veckan men det är vi som ska städa!!??!! Det märks vad lågt de ser på oss. För dem är vi som luft, vi syns inte men vi är nödvändiga för deras överlevnad (läs lön).

Vi träffade några av våra naturkunskapslärare på vägen till parkeringen och jag kunde bara inte hålla tyst. Ibland kanske min glappande käft är bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0